Sąd: Reklamy Link4 ośmieszające agentów były nieetyczne

W piątek Sąd Najwyższy orzekł, że reklamy Link4 przedstawiające zrozpaczonych agentów ubezpieczeniowych były nieetyczne, ale nie wprowadzały klientów w błąd
Spór pomiędzy firmą ubezpieczeniową Link4 a Polską Izbą Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych dotyczy serii prześmiewczych spotów reklamowych, które wymierzone były w agentów ubezpieczeniowych. Reklamy były emitowane od kwietnia do września 2008 roku.

[youtube width=”480″ height=”360″]http://youtu.be/YjHwH3bTR8g[/youtube]

W piątek Sąd Najwyższy podtrzymał wyrok sądu gospodarczego i sądu apelacyjnego. Ustalił, że reklamy Link4 były nieetyczne. Sąd stwierdził, że ubezpieczyciel dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji, deprecjonował zawód pośrednika finansowego i naruszył dobre obyczaje. Jednocześnie Sąd Najwyższy orzekł, że reklamy nie wprowadzały klientów w błąd. Wyrok dotyczył spotu „Ostatnia niedziela” emitowanego w 2008 roku.

– Szkoda, że trzeba aż czterech lat, żeby stwierdzić coś tak podstawowego. W reklamach Link4 agenci byli przedstawiani jako zachłanne, pazerne i aspołeczne istoty. Te spoty pokazywały nieprawdziwe i oczerniające informacje o agentach. Teraz, jak już jest wyrok Sądu Najwyższego, takie zdarzenia się nie powtórzą – powiedział „Wyborczej.biz” Adam Sankowski, prezes PIPUiF.

Dodał, że wyrok sądu pomoże w pozwie zbiorowym, do którego szykują się agenci. Sprawa powinna ruszyć najpóźniej we wrześniu. Pośrednicy domagają się odszkodowań za niższe zarobki spowodowane nieprzychylnymi reklamami.

Sąd w orzeczeniu podkreślił jednak, że reklamy Link4 nie miały wpływu na decyzję klienta co do zakupu ubezpieczenia. – W toku postępowania nie wykazano, że reklamy opierają się na nieprawdziwych informacjach. Reklama nie odnosiła się wprost do cech towarów lub usług, ale podkreślała w sposób prawdziwy różnice w modelu direct i tradycyjnym – poinformował ubezpieczyciel.

– Taki wyrok SN należy przyjąć z zadowoleniem, ponieważ wyklucza on ustalenie, że klienci na rynku ubezpieczeń mogli zostać wprowadzeni w błąd, a zatem nie nastąpiło naruszenie ekonomicznych interesów klientów i agentów – ocenia Roger Hodgkiss, prezes Link4.

Wyrok Sądu Najwyższego w tej sprawie zostanie opublikowany za kilka miesięcy. Pod koniec marca natomiast poznaliśmy wyrok pierwszej instancji w sprawie innej reklamy Link4 – „Kokoszka”

[youtube width=”480″ height=”360″]http://youtu.be/LH3JvdhmcCI[/youtube]

W tym przypadku sąd uznał, że reklama nie była czynem nieuczciwej konkurencji, czyli nie wprowadzała klientów w błąd i nie była też sprzeczna z dobrymi obyczajami.

Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

sprawdź również
tagi